Ja, vanwaar toch die voorliefde voor e-mail? Ontdek de communicatiewetenschappelijke onderbouwing hier.

Waarom e-mail echt het beste medium is voor technische/concrete vragen.

Ambetante situaties maken je niet vrolijk, dus die wil ik zo goed als mogelijk voorkomen, onder het motto “duidelijkheid = kracht”.

90 % van ALLE “ambetante” situaties, op gelijk welk vlak in onze samenleving zelfs, komen op een bepaald moment voort uit een foutgelopen communicatie.

Daarom dat ik ernaar streef om het vanaf de eerste communicatie goed te doen. Dit kost jou iets meer moeite, daar ben ik me van bewust, het kost mij trouwens ook meer moeite, maar ik heb dat graag over om jou met een gerust hart de allerbeste antwoorden te kunnen bieden.

Heb je dat voor jezelf over om de beste oplossing te verkrijgen? Top, dan hebben we een match en komen we samen tot kwalitatieve antwoorden waar iedereen tevreden over is.

Concrete voordelen

70 % van mondelinge communicatie (winkel, telefoon) gaat verloren. Ons brein krijgt continu ZOVEEL informatie binnen, dat het MOET filteren of het gaat compleet in overload. Het gaat mondelinge informatie daarom door een reeks filters jagen voordat ze wordt opgeslagen.

De meest gebruikte filters van ons brein zijn vervormen (naar eigen aannames die voor ons brein bekend zijn of die ons brein comfortabel zou vinden), weglaten en generaliseren.

Bij concrete vragen leidt mondelinge communicatie dus tot bijkomende onduidelijkheden of misverstanden. Je krijgt geen goed gevoel door met twijfels of onduidelijkheden te blijven zitten, toch? Vaak leiden twijfels en onduidelijkheden/vervormingen/weglatingen ook tot misverstanden, die op hun beurt dan leiden tot situaties waar niemand gelukkig mee is. Situaties die voor niemand plezant zijn en onnodig miserie en frustraties veroorzaken.

Daar doe ik dus niet aan mee.

Mail ruimt voor het grootste stuk deze nadelen op:

  • je bent zelf verplicht je gedachten beter te ordenen, waardoor je zelf “betere” vragen stelt en je voor jezelf de situatie ook veel duidelijker maakt. Vaak blijken mensen achteraf op die manier de antwoorden op hun vragen zelf te ontdekken, wat ook veel beter is: iets wat je uit jezelf komt, blijft ook beter hangen. Winst op alle vlakken dus!
  • op “betere” vragen, kan ik ook “betere” antwoorden geven: meer kwaliteit voor jou. In een makkelijk te onthouden oneliner: “de kwaliteit van jouw vraag staat in rechtstreekse verhouding tot de kwaliteit van ons antwoord”.
  • ingewikkelder mails (meerdere technische vragen of ingewikkelder vragen) beantwoord ik later dan andere (binnen enkele uren), klinkt raar, maar heeft weerom alles te maken met kwaliteit: na het lezen ga ik daar onbewust al mee aan de slag zodat mijn antwoord ook veel gerijpter, duidelijker, begrijpelijker en kwalitatiever is dan wanneer ik “in het moment” een antwoord zou produceren. Het is daarom ook verstandiger om dergelijke vragen niet in de winkel stellen omdat je dan enkel een “in the moment”-antwoord kunt krijgen, wat niet noodzakelijk het beste zal zijn.
  • later nog even een twijfeltje? Grijp terug naar de mail en herlees hem zo vaak en wanneer je maar wil = jouw fundering die alle twijfels wegmaait.
  • later nog een bijkomende vraag? Reply op mijn antwoord en we zijn/blijven allemaal mee en betrokken bij jouw situatie, met gerichte antwoorden als resultaat die perfect passen bij JOUW situatie. Persoonlijker, kwalitatiever en duidelijker kan niet.

Je ziet het: de kleine inspanning om een mail te sturen, verdwijnt in het niets bij alle voordelen die het je opbrengt of de miserie die het je kan besparen!

wpChatIcon